Pages

Saturday, December 25, 2010

Conget- Cakdong Dalam Kehidupan

Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam bersabda:

ان حقا على الله ان لا يرفع شيئا من امرى الدنيا الا وضعه

"Sesungguhnya menjadi ketentuan Allah yang tiada diangkat sesuatu dari perkara dunia kecuali Dia menurunkannya" (Bukhari, Abu Daud, Nisaie, Ahmad)

Maulana Zakaria al-Kandahlawi menyebut dalam kaitan dengan hadith ini:

"Kerana sebab inilah, sekiranya kamu renungkan dunia dan sejarahnya, kamu tilik pada zaman-zaman yang berbeza dalam sejarah, serta kamu pertimbangkan zaman kita sekarang dengan pandangan untuk menyiasat, kamu akan melihat kebenaran kata-kata ini. Kamu akan melihat apabila seorang itu telah masyhur dengan kelebihan dalam bidang yang tertentu, nantinya kamu akan melihat dia dipandang rendah dalam perkara yang sama. Kamu akan melihat orang yang telah dipuji dan disorak-sokong di dalam akhbar, poster dan kain rentang, kemudian akan dicerca dan dipersoalkan dalam akhbar dan poster juga. Seorang yang menempa nama baik di kalangan golongan tertentu dan di perjumpaan-perjumpaan umum, akan ditolak, dicemuh dan dihina dalam perjumpaan-perjumpaan seumpama itu juga.Kamu akan dapati perubahan sikap ini mungkin mengambil masa yang pendek atau mungkin lama untuk ianya terjadi dalam sesetengah hal, tetapi saya hampir yakin perkara ini berlaku tanpa pengecualian dari ketetapan ini".

Kita ada dapati terdapat message yang sama banyak dalam al-Quran dan Hadith Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam. Antaranya Allah menyebut:

تلك الدار الأخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا فى الأرض ولا فسادا
والعاقبة للمتقين -القصص83

"Demikian Hari Akhirat, Kami(Allah) jadikannya bagi mereka yang tidak mengendaki ketinggian(kemegahan) di dunia dan tidak kefasadan, dan akibat yang baik itu bagi mereka yang bertaqwa".

Adapun mereka yang sombong dan berbangga dengan kelebihan dan kemegahan dunia, mereka beranggapan:

وما أظن الساعة قائمة ولئن رددت ألى ربى لأجدن خيرا منها منقلبا
الكهف 36

"Dan aku tidak percaya yang qiyamat akan berlaku, dan sekiranya aku dikembalikan (juga) kepada Tuhanku, niscaya aku akan dapati tempat kembali yang lebih baik daripada kemegahanku di dunia ini" selanjutnya

No comments:

Post a Comment